Fight
Continues

Status of press freedom in Bhutan

Media scenario did not change in Bhutan at par
with the political system. We have observed n
improvement in the last one year.

APFA Bhutan
May 2008



Fight Continues

Bhutan Press Freedom Report 2007-08




Publication: Bhutan Press Freedom Report 2007-08

Published by
Association of Press Freedom Activists (APFA)-Bhutan

Address in Exile

GPO Box 8975 EPC 2377 Kathmandu, Nepal
www.bhutannewsservice.com

Email: apfa2004@yahoo.co.uk

Year of Publication: 2008 (first print)

Number of copies: 2,000

© APFA-Bhutan

Reproduction or citation of the contents in this booklet is
permissible only for ‘not-for-profit’ publications with due credit to
APFA-Bhutan.

Publication series: 3/4




Fight Continues

Annual Press Freedom Report of Bhutan 2007-08

Coordinator
Vidhyapati Mishra

Chief Editor
I. P. Adhikari

Co-editors
T. P. Mishra
Buddha Dhakal

Association of Press Freedom Activists




Democratization and Media

Despite the democratization process, Bhutan does not regard media
as the backbone to foster and promote the democratic system,
values and principles. The world praised the unprecedented steps
that Bhutan took last year in its efforts to change the absolute
monarchy into constitutional, to adhere by the principles of rule of
law.

Like in the past, it is yet to trust that Bhutanese regimes will regard
media in future as the best means to educate people and a good
partner for good governance.

Media scenario did not change in Bhutan at par with the political
system. We have observed no improvement in the last one year. We
had last year recommended a number of issues to be amended
before the democratic transition of the country completes, yet they
remain today where they were.

The laws and constitution have not guaranteed the right to speech
and expression while right to information is a far cry.

The statement government and political leaders made in favor of
promoting media for the good of new democracy never been
translated into practice. Traditional thinking in leadership against
the media also rules the new set up. Even after the elections and
formation of first elected parliament, media has really did not foster.

The media persons have not been well trained on values and
principles of democracy, human rights and right to information.
Unless this is done, fostering democracy and human rights will not
to smooth.

Media accessibility

The government has become liberal to some extent in allowing the
foreign media to report on national issues. Restriction on foreign
newspapers has drastically decreased while limited foreign
journalists were permitted to cover the national elections held in
December and March.

For general people, radio has become more easily assessable form of
media in Bhutan. BBS radio has continued its efforts to reach all
Bhutanese — through FM relay stations in Bhutan and through

5




online to Bhutanese Diaspora. Establishment of new private FM
stations become additional source of news, information and
entertainment for Bhutanese populace.

On the other hand, government continues to put ban on fewer TV
channels despite demands from the public, forcing them to switch
their way of receiving TV signals.

Right to Information

Tenzing Lamsang states (Kuensel April 26, 2008) that the
government authority denied giving information on statistics of
commercial companies of the country. He writes, “When Kuensel
approached the ministry of economic affairs to verify the top three
companies of Bhutan, the ministry refused any information on the
grounds that it was ‘inappropriate’. Kuensel was refused information
on the total number of licenses held by the three major companies of
Bhutan by the ministry.”

In the age of information society, where citizens are entitled to get all
information without approach to state authorities, denial of
providing information on licenses measures the extent of right to
information in the country.

With the dawn of democratic practice, though limited, development
in media is being emphasized as a fundamental part of it.
Government has organized two different training sessions for the
journalists working in government-owned and private papers.
Training of journalists for reporting on wide range of issues
including politics, formation of media association, and operation of
private media houses and inception of online radio are some praise-
worthy steps. However, peoples’ accessibility to these media inside
Bhutan has not been worth mentioning.

Similarly, the scenario in exile had not been praiseworthy. With the
beginning of the resettlement process, refugees sought information
on the process. However, neither the UNHCR nor the resettling
countries reached refugee community to adequately inform them
about the process and its durability, future consequences. Refugee-
run newspapers and radio programs became the primary source of
information for refugees on third country resettlement.

Controversy still exists, who is responsible for imparting information
on resettlement to refugees. These agencies in some cases, also




object sharing of information on resettlement by third party. (see
annex for UNHCR letter to HRWF and its response to UNHCR)

Refugees, who opt resettlement, are not informed of where they are
going to be taken until the last hour.

General media scenario in Bhutan

More than 40 journalists from the print and broadcast media were
trained on covering elections, campaigns, and politics for a week in
the capital before the campaign for elections to National Assembly
and National Council began. In April as well, government trained
journalists to help cover issues on women and children.

In addition, private media houses sent journalists to India for on-
the-job-training.

Formation of an association by the journalists — some suggesting
Journalist Association of Bhutan (JAB) — was mulled over, yet it did
not come into existence. South Asian Free Media Association
(SAFMA), that established its 12-member national chapter in
Bhutan on August 5, 2007, remained silent over the media issues
and press freedom advocacy. Lack of activism by SAFMA in favor of
strengthening press freedom and freedom of expression or rights of
the working journalists in Bhutan is embarrassing.

Bhutan Times (May 19, 2007) reported the government’s
discouraging act against the media promotion — to bid for public
advertisement.

A government circulation asked the media to ‘procure advertisement
through competitive bidding’ where government would provide
advertisement to that media having widest publicity.

Few weeks earlier, the government had announced incentives in the
form of tax holidays and withdrawals of import and sales duties to
support the country's growing print media.

Cable operators are yet to get authority for transmission of all
available TV channels, despite the demands from the public. The
Bhutan InfoCom and Media Authority (BICMA) banned transmission
of the sports channel, Tensports from November 1, 2007. Football
fans complained bitterly as the ban deprived them of Europe's
Champions League. Entertainment channels like MTV and FTV also
faced similar actions (Reuters). The channel was earlier banned in

1




2004, following an independent media impact study, which pointed
out that the channel aired violent programs like the World Wrestling
Federation but later allowed to transmit. Instead, the viewers choose
Disc TV to view the channels, which is however not permitted in the
country. Kuensel quoted (May 14, 2007) local cable operators that
they were worried about losing their businesses as more of their
clients chose to switch to Dish TV.

Government-owned Kuensel's regional office in Kanglung,
Trashigang, started printing in color, exactly a year after the office
was set up from 20 December, 2007. The Kuensel regional office in
Kanglung began printing on December 17, 2006, coinciding with
National Day.

Kuzoo FM, a private radio station established in early 2007, came up
with another station on September 3, 2007. Two stations air
programs on two different languages — Dzongkha and English.
Listeners can hear all Dzongkha music and other programs from FM
104 MHz while the FM 105 MHz broadcast all programs in English.
Both the stations operate 24 hours daily.

Similarly, a new private FM station was established in Thimphu with
sign name Centennial Radio on February 21, 2008. This is the third
FM radio station in the country.

The Centennial Radio have two channels, 101 FM and Rigsar FM.
The former, operated a month after the formal beginning of the FM
station, offers current affairs, news, analysis of issues amongst
others. A third FM called Valley FM also exists.

Bhutan Broadcasting Service (BBS) went online on February 21,
2008. Online service of BBS radio is available on its website
(bbs.com.bt) 15 hours a day from 6 am to 9 pm.

On August 10, 2007 Indian ambassador to Bhutan, Sudhir Vyas,
and then minister of communications Leki Dorji, inaugurated the
new 100 KW shortwave transmitter station of the Bhutan
Broadcasting Service Corporation at Sangaygang, Thimphu
strengthening the reach of the BBS radio in the country. The




government of India financed the project at a cost of about Nu.
80.326 millions.

The Media Act, enacted on July 5, 2006, appeared to have raised
more questions than answers among the Bhutanese media. After the
publication of annual report by APFA-Bhutan last year with criticism
on media laws, journalists inside the country began to speak on pros
and cons of the media act. Journalists working inside the country
reacted that the Act dictates hegemony to be enjoyed by media-
controlling government agencies.

According to reports, journalists cite global examples where the right
to information is included in the Media Act. "Specific rights for
journalists should have been included in the Act," said Tashi
Phuntsho, the editor-in-chief of Bhutan Times.

The managing director of the Bhutan Broadcasting Service, Mingbo
Dukpa, said the Media Act should have given more space for
protection of journalists.

Overall, journalists agreed that the Act was not restrictive but
reiterated that some important clauses were missing.

Last year, Bhutan Times weekly started its mid-week publication as
well. The first of the Wednesday issue hit the newsstands on
January 2, 2008, with exclusive coverage on the National Council
elections and results.

General media scenario in exile

Struggling for establishment of freedom press in Bhutan and
ensuring the right to information for all Bhutanese, media in exile
have experienced successes and faced new challenges in the year
2007-08. The three organizations working for press freedom -
Association of Press Freedom Activists (APFA) — Bhutan, Third World
Media Network (TWMN) — Bhutan Chapter and Bhutan Press Union
(BPU) — came to a common agenda for the cause. The first historic
media conference of the Bhutanese journalists in exile concluded on
October 20, 2007 at Damak adopting the ‘Declaration dé Exile’
demanding reforms in draft constitution and laws related to media
and press freedom before being endorsed by the parliament (See
annex with this report).




The newspapers such as The Bhutan Reporter and Bhutan Jagaran
became source of information for Bhutanese community in exile on
resettling process. However, by the end of period, both the papers
forced to remain closed due to lack of continued support.

With the beginning of the resettlement of the exiled Bhutanese to
third countries, media in exile played the role of disseminating the
information on resettlement, otherwise should have been the
responsibility of the UNHCR and the resettling countries. The radio
program, Saranarthi Sarokar, being aired from Kathmandu, reached
Jhapa on November 15, 2007 with half-hour program a week. The
program was also aired at CJMC community radio from December
30, 2007. The transmission of the program from Pathivara FM in
Damak, Jhapa was partly supported by Lutheran World Federation
subsequently increasing the volume of programs from one episode a
week to four. After the termination of three-month contract with
LWF, the program failed to get continuation until this report is
prepared, though the agency has shown interest to renew the
contract. However, the program continues to be aired from Nepal FM
in Kathmandu, where transmission began earlier (See last year’s
report for detail).

There are good stories as well to read. An exclusive story on ‘The
Bhutan Reporter’ ran in America-based international famed
magazine ‘GLOBAL JOURNALIST’ in September 2007 with the
reporting by Laura Elizabeth Pohl of University of Missouri.

TWMN coordinated for sending Bhutanese journalists to attend the
online radio journalism training organized by Panos South Asia. Two
journalists — one each from TWMN and APFA - attended the training
in two phases. Two journalists from BBS --Tenzin Phuntsho and
Tenzin Temba — also attended the training.

TWMN, BPU and APFA jointly organized five-day Photo Journalism
Training from September 12 to 16, 2007 in Beldangi camp attended
by almost 25 journalists in exile. TWMN- Bhutan Chapter hired two
special photo journalists from Kathmandu, Nepal and Kolkata, India
to facilitate the training, sponsored by Drik India.

Journalists in exile, working voluntarily, also faced several
challenges and hardships this year. On December 14, Ilocal
administration interrogated Arjun Pradhan and Jeetan Subba, both

10




local reporters for The Bhutan Reporter, over alleged involvement in
Maoist activities. Allegations were clamped on them just because
they incidentally been the witness of Maoist cadres firing at Arjun
Subba and fleeing the scene near Damak on December 13. For days,
the journalists were mentally tortured by the administration asking
them to report at the police office at Beldangi camp daily. (The
Bhutan Reporter, Vol IV No 39 January 2008)

Pradhan was even asked by the APF personnel to sign on a register
kept at the latter’s office daily for a month. Later, when BPU, TWMN-
Bhutan Chapter and APFA-Bhutan jointly defended the allegation,
the authorities withdrew their accusation and Pradhan was relieved.

The police in Damak arrested and held general secretary of Bhutan
Press Union (BPU) Puranaghare for a night in custody without any
reason early this year.

The whereabouts of Shantiram Acharya of Beldangi-II, Sector ‘D’ Hut
no- 85, associated with The Bhutan Reporter and Bhutan Jagaran,
who was arrested on January 24, 2006 at Tashilakha under Chhuka
district (South West Bhutan) by Royal Bhutan Police still remains
unknown.

Closure of papers

The Bhutan Jagaran, a Nepali-Language newspaper, shut down
hardcopy publication in lack of adequate funds from early 2008. The
newspaper was continuously getting published since the mid of
November 2001 with financial support from AUSTCARE, an
Australian organization, through Lutheran World Federation.

Four-paged black-and-white Bhutan Jagaran, primarily a brainchild
of literary activists associated to Nepali Sahitya Parishad, contained
issues related to Bhutan and exiled Bhutanese.

The Bhutan Reporter, which started publishing from October 2004,
shut down its hardcopy publication from February to April 2008 but
now has resumed its hardcopy publication after Rajen Giri, a US-
based exiled Bhutanese, assured the publisher of extending partial
support.

Nawlo Awaj and Vidhyarthi Pratirodh, both Nepali language bulletin
published by Communist Party of Bhutan (Marxist-Leninist-Maoist)
were on see-saw. Limited number of editions, not regular, had been
circulated among the refugee community.

11



Media Privatization

Privatization of media did go well during this year. One new radio
company was registered while Kuzoo FM, a private radio station
established in early 2007, came up with another station.

No new private newspapers have come up. It was feared by the
experiences and challenges faced by Bhutan Times and Bhutan
Observer for getting advertisements from government institutions.
Dzongkha editions of the papers were nearly shut due to lack of
readership.

No initiative has been taken for establishing a private TV channel.

Legal Provisions

We have recommended several changes in the draft constitution,
media act and other laws last year before their implementation.
Except the newspaper regulation, government has not withdrawn
any of the provisions in these legal instruments. The draft
constitution is likely to be endorsed by the current session of the
parliament without any amendment.

We fear, adoption of the constitution, media act and other laws that
seriously restrict the media freedom, right to speech and expression
and right to information without any changes would in long run
affect strengthening democracy.

(Please refer our last year’s report or annex with this for our
recommendation on legal provisions)

Struggle for press freedom continues

The struggle has not achieved its objectives. This year, Reporters’
Forum and Media Network Bhutan come into existence to fight for
press freedom and freedom of speech and expression. They joined
hands with APFA-Bhutan, BPU and TWMN-Bhutan Chapter in
forming Bhutan News Service for centralized and coordinated news
sharing on Bhutanese issues.




However, SAFMA, despite being a regional organization having
credits of fighting for press freedom, failed to raise voices against
anti-press freedom behaviors of Bhutan government and such
provisions in Bhutanese laws.

Superficial political transformation in Bhutan has further
encouraged Bhutanese journalists in exile to continue their struggle.
Possible adoption of the draft constitution, media act and other laws
will add fuel to this movement. This struggle shall continue until the
all changes are made to ensure press freedom, right to information,
right to speech and expression and end of direct and indirect
censorship in media.

Annexes

Declaration dé Exile

Jointly by
1. Bhutan Press Union (BPU)
2. Third World Media Network Bhutan Chapter
3. Association of Press Freedom Activists Bhutan

On
Press Freedom and Freedom of Speech and Expression in Bhutan

Focus
Bhutan has not done enough for press freedom

Background

Press Freedom and freedom of speech and expression were never
incorporated into national policies of Bhutan all through the ages.
Fundamentally, freedom of expression and speech was termed anti
national approach and access to media was regarded an attempt to
destroy the long preserved culture of closed society. The Bhutanese
rulers never prescribed that media would be the best means to
educate people and a good partner for the good governance. Despite
it signed the Universal Declaration of Human Rights (UDHR), the
rights conferred by this international legal instrument, Article 19 we
stress, were ignored by Bhutanese authorities.

13




TV was banned until 1999. All media outlets were strictly
controlled and censored by the government until recently when it
opened up way for private media as part of the king’s efforts to
democratize his regime.

When the struggle for human rights, democracy and equality
began in early 1990s, the political parties formed at that time to lead
the movement included press freedom in their demand list.
Subsequently, the deployment of the military force in southern
districts silenced the voices for freedom of speech and expression
and freedom of the press. Those supporting this justifiable demand
were called anti nationals and were evicted. Thus led the
strengthening of the fight for freedom of speech and express and the
freedom of the press. Thus, we support, in broader sense, the
demand for establishment of democracy and human rights in the
country considering that press freedom is impossible in their
absence.

In Bhutan's rapidly changing socio-economic, cultural and
political scenario, information technology and media are already vital
forces that touch all national priorities.

Access to media

Not all people have access to media. Low rate of literacy and
ignorance of the importance of media are the major causes for not
widening the public access to media. However, the urban population
is growing conscious towards the media and its importance.

Indian and other foreign newspapers also are available in the
market but they are limited to Paro, Thimphu, Phuentsholing and
few other cities. Bhutan's low literacy rate, however, means that the
majority of the population is not affected by the print media. Oral
tradition is very strong, however, and radio broadcasts are relatively
more widely listened to.

Foreign media organizations were not allowed to station their
representative. Further, the government also restricted the nationals
to work with the foreign media.

Positively, by the end of the last year, the situation changed
somehow. Media agencies like Indo Asian News Service, British
Broadcasting Corporation etc. produce reports on Bhutanese events
frequently. Of all foreign media, IANS has been observed to have
stronger hold in covering the Bhutanese issues. Visits by the foreign
journalists have increased, but not satisfactorily.

14



Yet, the government still restricts the transmission of some
foreign TV channels. The government cites the eroding effect on
Bhutanese culture as the reason to bar the transmission of such TV
channels. Few news channels like Aajtak, CNN-IBN, fashion TV,
MTV, Zee Network and few other Indian channels have been
censored.

Efforts in exile

There had been several publications since the beginning of the
refugee issue solely intended for advocacy for democracy and human
rights and right to return of the Bhutanese citizens evicted out of the
country. However, such publications merely acted as the mouth
piece of the publishing organizations. They, at large, could not
include a wide range of advocacy campaigns collectively carried out
by the Bhutanese organizations in exile.

The efforts for injection of journalism in Bhutanese society in
exile had begun as early as 2000. Initially, three papers appeared in
refugee community: Shangrila Sandesh monthly, Sandesh weekly
and Bhutan Jagaran fortnightly. Inability to generate enough
financial and human resources, the publications such as Bhutan
Times, Sandesh weekly, Shangrila Sandesh have closed. Yet a group
of people continue to strive for fight for press freedom. This led to
the formation of Bhutan Press Union followed by Association of
Press Freedom Activists — Bhutan and Bhutan Chapter of the Third
World Media Network.

Presently, Bhutan Jagaran and The Bhutan Reporter monthlies
are published regularly. Another bulletin Vidhyarthi Pratirodh is
also seen circulating having sympathetic nearness to communist
followers.

In the beginning, the refugee media faced hurdles from within the
community and the local administration in Jhapa and Morang
districts in Nepal. However, in recent days, the political parties and
other opposition groups have become liberal. Yet the increasing
violence in the camps has posed serious threat to independent
existence of the media in exile.

Inside Bhutan

15



The government repelled the restrictive policy on privatization of
media granting permission to start private media houses. This led to
beginning of Bhutan Times and Bhutan Observer weeklies on April
27 and June 2 2006 respectively. Similarly, the government has also
licensed two private FM stations — Kuzoo FM 90 MHz and Valley FM
99.99 MHz - which have already begun their transmissions. By law,
restriction on TV has ended. The national TV station was established
in 1999. No private channel has appeared. Even then, the
government continues to ban the distribution of some of the foreign
TV channels.

The Bhutan government has not been sincere to its commitments
for press freedom. Recently the government blocked two websites,
www.bhutantimes.com and www.bhutandaily.com. The authorities
claimed they were forced to block the sites since there were posts
threatening sovereignty of the kingdom. International Federation of
Journalists (IFJ) and Reporters Sans Frontiers (RSF) expressed
serious concern over the blockage. However, the South Asian Freed
Media Association (SAFMA) which opened its chapter in Bhutan
recently, remained mum in this issue.

One of the journalists working with newspapers in exile was
arrested in Bhutan early this year. Shanti Ram Acharya, who
worked with The Bhutan Reporter and Bhutan Jagaran, was alleged
to have involvement with communist group, which the party has
defied. His whereabouts has not been known yet.

Legal Provisions

Bhutan has formulated new media laws and regulations. Even
now, the media act and constitution have little provisions that
guarantee media freedom and right to information, speech and
expression to the Bhutanese nationals.

Regulations and terms and conditions for operation of media
houses have been developed. As a central monitoring body Bhutan
Information Communication and Media Authority (BICMA) is being
established.

The draft constitution does not adequately incorporate the
principles of press freedom and freedom of speech and expression of
the citizens and residents. Some of the provisions mentioned therein
are:

Article 7 of the constitution has provisions of fundamental rights
that include the right to information, speech and expression and
freedom of the press as well.

Sub Article (2): A Bhutanese citizen shall have the right to
freedom of speech, opinion and expression.

16




Sub Article (3): A Bhutanese citizen shall have the right to
freedom of thought, conscience and religion. No person shall be
compelled to belong to another faith by means of coercion or
inducement.

Sub Article (4): There shall be freedom of press, radio and
television and other forms dissemination of information, including
electronic.

Sub Article (5): A Bhutanese citizen shall have the right to
information.

However, there are a number of clauses included in the
constitution that restrict the complete freedom of the press, right to
speech and expression and further it does not adequately guarantee
the right to information of the citizens.

Article 6 (3) (e) of the constitution restricts the citizens of right to
speech and expression or right to information with many vague
provisions such as termination of citizenship if found speaking
against the king, country and the people. The government has not
explained what it meant by speaking against the king, country and
the people.

Article 7 (21) (e) of the constitution states that the government
can impose restriction by law in case of 'the disclosure of
information received in regard to the affairs of the state or in
discharge of official duties'.

Article 10 (15) states, 'the Speaker or the Chairperson (of
National Assembly and National Council respectively) may exclude
the press and the public from all or any part of the proceedings if
there is a compelling need to do so in the interests of public order,
national security or any other situation, where publicity would
seriously prejudice public interest'.

Article 10 (21) provides liberty to the Members of Parliament for
opinion limited within the parliament proceedings.

The draft constitution also has objectionable provisions under
Emergency section. Article 33 (7) gives power to the government to
suspend rights conferred under sections 2, 4, 5, 14 and 18 of Article
7 during the period of emergency. This means not only the press
freedom but all rights enjoyed by the citizens would be suspended
during such periods. This will have negative impact on the citizens
as they fail to have access with the situation of the country, their
right to know what is happening in the country.

The constitution does not guarantee that license of the
publications, radios or TV stations would not be seized by the state
power. The emergency power given to the government can force
these media bodies to remain shut, permanently or temporarily.




Because the law does not guarantee 'no censorship' on the
operation of media houses, government may cite the reasons like
speaking against the country and the people or security or
sovereignty of the nation to impose censorship to publication or
broadcast of certain news items.

The Media Act 2006, enforced on July 5, 2006, ignores
consultation with media workers while formulating any laws, by-
laws or regulations related to press freedom and working journalists.
Article 13 (3) empowers the information minister not to disclose any
information if he or she 'assumes' that disclosure would have
negative impact on national interest. Similarly Article 14 (1) states
that in the event of emergency 'the minister may by notification take
over for a limited period the control and management of media
services or suspend its operation'. The Act has also empowered the
ministry to cancel the license issued for operation of the media
bodies. Article 15 sufficiently empowers the government to impose
unlimited censorship on media contents.

The act does not guarantee the security of the working
journalists and also does not speak about the perks and other
facilities that journalists must get from media organization in return
to the services provided.

Article 3 (1.4) of the Newspaper Regulation states that any person
who has been, under the laws of Bhutan, convicted of a criminal
offence, will not be issued a publishing license.

Our Demands

We, the undersigned organizations jointly demand:

Include provisions in the constitution and the laws that guarantee
the right to speech and expression, right to information and freedom
of the press in the national constitution and media laws.

Explain adequately the vague provision in Article 6 (3) (e) of the
constitution such as termination of citizenship if found speaking
against the king, country and the people. Guarantee that mere
criticism of a person would not be the cause of citizenship
termination.

Amend Article 7 (21) (e) of the constitution guaranteeing that citizens
get every information of the state.

Amend Article 10 (15) of the draft constitution to allow unrestricted
entrance to journalists and media persons in all proceedings of the
parliament. Also remove the provision of necessary permission from
the parliament before publishing any materials regarding the
proceeding of the parliament or vote cast in the house.

18



Amend Article 33 (7) of the draft constitution to ensure that media
will have uncensored access to any places during the time of
emergency as well. This is fundamentally important to protect the
right to information of the citizens.

Guarantee that license issued once will not be repelled in any
pretexts such as violations of the national laws or speaking against
king, country or people.

Repel all provisions in constitution, media act and the newspaper
regulation that media houses would be taken under control or
owned by the state during the period of emergency thereby ensuring
that citizens get correct information on what’s going on in the
country without any interference by the state.

Allow certain percentage of foreign investment in media with
guarantee that editorial contents are not administered by the
shareholders. Partial foreign investment in media is necessary in
Bhutan since Bhutanese do not have capability to make bigger
investments for expansion of media houses.

Include provisions in newspaper regulations/Media Act that
accreditation would be issued to journalists working with foreign
media as well (both national and foreign).

Ensure that journalists would be consulted while formulating laws,
by-laws or regulations related to press freedom and working
journalists.

Guarantee the security of the working journalists and state the
perks and other facilities that journalists must get from media
organization in return to the services provided.

Effectively implement the strategy prepared for media development
which says, ‘Upholding the wuniversal rights of citizens to
information, freedom of opinion and expression, and independence
of the media which has the mandate to connect, inform, educate and
entertain’.

Describe the degree of criminal acts of persons to bar him or her
from getting a media license. Petty cases of criminal acts, as has so
far been defined by the royal government, should not be the basis to
restrict anyone from receiving license.

Appeal to international press freedom bodies:

We the undersigned appeal the international press freedom bodies
and free expression activists to:

Put pressure on the Bhutanese government for provisions in
constitution and laws guaranteeing greater extent of press freedom,;
Ask the Bhutanese authority to repel or amend all the restrictive and
objectionable provisions in the constitution and laws that do not
meet the international standards of press freedom;

19




Ask Bhutanese government to end the misuse of the state owned
media;

Advocate for uncensored telecast of all foreign TV channels taking
into consideration the interests of the Bhutanese people;

Recognize the efforts made by the media organizations in exile for
establishment of press freedom and freedom of expression in Bhutan
like that done by Third World Media Network, which recognized the
formation of its Bhutan chapter comprising all journalists in exile.
Encourage the representation of journalists in exile in international
media forums to make their voices heard;

Train the journalists in exile for development of media environment
in Bhutan;

Monitor of the media situation in Bhutan by making regular visits to
the country;

We draw attention of the International Federation of Journalists
(IFJ), Reporters without Borders (RSF), Freedom House, SAFMA,
Centre for Protection of Journalists (CPJ), International Press
Institute (IPI), International Media Support (IMS), World Association
of Community Radio Broadcasters (AMARC), World Association of
Newspapers (WAN), World Press Freedom Committee (WPFC),
International Freedom of Expression Exchange eXchange (IFEX) and
such other media organizations regarding the need to improve media
situation in Bhutan.

Appeal for Bhutanese organizations

We the undersigned appeal the Bhutanese organizations — political
or apolitical - to:

Include the demand for press freedom and freedom of speech and
expression in their charter of demands;

Support for promotion of media sector in Bhutanese community;
Make the Bhutanese media organizations to be the first to know any
events related to Bhutan and Bhutanese refugees;

Make efforts to train their cadres on importance and necessity of the
free media for democracy and human rights protection in Bhutan,;
Make their cadres responsible towards respecting the works of
Bhutanese journalists guaranteeing to make no hindrance in any
aspects of the journalists’ duty;

Provide possible assistance to Bhutanese journalists while they are
in duty in the field.

Our Commitments
We the undersigned pledge to:
Continue advocating for complete press freedom in Bhutan;

20




Ask the Bhutanese authorities to repel or amend all the restrictive
and objectionable provisions in constitution and laws;

Ask the political parties and human rights groups to advocate for
press freedom and freedom of expression in Bhutan alongside their
political and human rights issues;

Continue to strive for development of journalism in Bhutanese
community in the long term;

Work to sustain the publications in exile and encourage the
Bhutanese to begin new media ventures in Bhutan;

Work for increasing awareness in the Bhutanese community
regarding the importance of media in democratic environment;
Expand the readership of the Bhutanese newspapers and listeners of
the radios;

Encourage the younger generation to build their career in
journalism;

Organize regular workshops, trainings and seminars of media and
journalism for enthusiastic journalists;

Network collaboratively and cooperatively with the media
organization in Bhutan and across the globe to establish complete
press freedom and for the development of journalism in the
Bhutanese community;

Extend possible support to media and media personnel inside
Bhutan and in exile to any troubles they come upon

Regard Bhutan News Service as an independent news agency of the
country

Signed by

I. P. Adhikari, President, For APFA Bhutan

C. N. Timsina, President, For BPU

T. P. Mishra, President, For TWMN Bhutan Chapter

Date of Declaration

October 20, 2007

Place of Declaration

Damak-11, Jhapa, Nepal (in Exile)

From the concluding session




The declaration ceremony was attended by various political leaders
in exile. Following is the brief statement they delivered at the
function:

1. Dilli Ram Ghorsai

Bhutanese Refugee Repatriation Coordination Council

It is important that organizations in exile work together for the
common cause. Media fighters have set the beginning. However, the
activities and the strategies need to be clear and transparent.

2. Mohan Tamang

Bhutan National Democratic Party

Democracy remains inadequate in absence of the free media and
wish that the flourishing media in exile will be core part of the
democratic struggle and institutionalizing the democratic values in
Bhutan. BNDP committed to support for the promotion of media for
protecting the right to information of the Bhutanese citizens.

3. Gopal Gartaula

Federation of Nepalese Journalists

The media situation in Bhutan is not different than the Nepali media
scenario during the direct rule of King Gyanendra. It is utmost
import to keep in mind, ethically, to impart fair information, without
any exaggeration. Nepali media society is ready to extend support for
democratic struggle and right to return of the Bhutanese refugees.

4. Lalit Pradhan

Bhutan Gorkha National Liberation Front

Political parties must help promote fight to press freedom in Bhutan
and include this issue as one of their prime agenda in advocacy
campaigns.

5. Rinzen Dorj

Druk National Congress (Thinley Penjore faction)

The initiation of the media organization in exile to work jointly is
appreciable. The political parties have realized the importance of
media in democratic struggle and are serious towards promoting it.
The parties are ready to work in cooperation with the media bodies
in advocacy campaigns.

6. Balaram Poudel
Bhutan People’s Party

22



The coordination among the political parties and the media bodies is
necessary at this hour. However, it is necessary to keep in mind the
limitation and the positive role that media must play for common
cause. It is the responsibility of the media and the media workers.
Freedom of speech and expression does not mean to express
everything what one wishes. Media must report fairly on issues like
repatriation and resettlement at this situation when the refugee
committee is divided.

Annex II
Letter from UNHCR to Human Rights Without Frontiers, Nepal
14th Apr, 2008
From:
Daisy Dell
Representative

United Nation High Commissioner for Refugees(UNHCR)
Representation in Nepal

To:

Mr. Raju Thapa

President

Human Rights Without Frontiers, Nepal
Maitidevi, Kathmandu

cc Mr. David Derthick

Chief of Mission

IOM, Kathmandu

23



Dear Mr. Thapa

This refers to the article of titled " Reform to inform refugees" by
Thomas Hardaker, an intern at your organization, published in
Kathmandu Post of 2nd April, 2008. This article contains inaccurate
information and statements regarding the work of UNHCR and
International Organization of Migration (IOM).

Kindly note that neither UNHCR nor IOM were contacted by the
author to verify the information contained in the article.

There are three durable solutions to the problems of refugees:
voluntary repatriation to their homeland, local integration in their
host country and resettlement to a third country. In Nepal, voluntary
repatriation is presently not an option for refugees from Bhutan,
despite long lasting and continuing efforts by the Government of
Nepal, the International Community and UNHCR. After seventeen
years in the camp, third countries have generously offered to receive
those refugees who wish to resettle and, to provide them with the
opportunity of a new life.

In November 2007, the Government of Nepal agreed to this option.
Since then UNHCR has been providing information to the refugee on
all aspects of resettlement so that they can decide about their future
on the basis of a free and informed choice. UNHCR disseminates
information about resettlement in the camp through mass meeting,
posters, leaflets, radio messages and focus-group meetings with
women, youth and refugees with disabilities.

Contrary to the affirmation contained in Mr. Hardaker's article,
UNHCR has never conducted hut to hut resettlement campaigns
with the help of armed guards. The armed police are deployed by the
Government of Nepal at the request of UNHCR to ensure law and
order in the camps and do not play any role in the resettlement
process.

IOM also undertakes information sharing on the resettlement
process. IOM participates in the information sessions in the refugee
camps providing factual information about resettlement to the
United States.

24



For refugees who have made the decision to be resettled, and after
they have been accepted by the resettlement country, IOM provides
Cultural Orientation courses. These three-five day courses provide
specific information not only on the Travel Loan and Refugees Legal
Status but also on the Pre-Departure Process, Resettlement
Agencies, Community  Services, Housing, Transportation,
Employment, Education, and much more. Most importantly, these
courses provide refugees an opportunity to raise issues and ask
questions of personal significance.

We would highly appreciate if, in the future, UNHCR or IOM are
contacted to verify the facts, before publishing article on refugee
related issues.

Yours sincerely,
Daisy Dell
Representative

United Nation High Commissioner for Refugees Representation in
Nepal

Response from Human Rights Without Frontiers, Nepal

Date
16th April, 2008

Dear Mrs. Daisy Dell,

This refers to the letter of objection sent to Human Rights Without
Frontiers regarding an article ‘Reform to Inform Refugees’ written by
one of our inters Thomas Hardaker.

The author feels he must sincerely apologize for the misspelling of
Mrs. Daisy Dell’s name; it is an unfortunate mistake and by no
means was any offence intended. However we contend that this was
the only inaccurate aspect of the article to which your letter refers.

Firstly, it is regrettable that the UNHCR has opted for such a direct,
private route of rebuttal. We hope the UNHCR has the confidence in
its argument to publicly challenge our view point in the media.

25




According to the writer, he welcomes any challenge to the article, as
it is founded upon reliable, professional sources that are equally
offended by your attempts to suppress the truth about the situation
in the refugee camps under the UNCHRSs direct control.

Secondly, the manner in which the UNHCR requires information of
our intention to publish articles is a gross encroachment upon our
fundamental rights to freedom of speech and expression under
article 19 of the UDHR to which everyone must abide. The UNHCR is
in no position to attempt the curtailment of our fundamental rights
and similarly I, as President of Human Rights Without Frontiers,
Nepal can only advise my staff, members, interns, volunteers and
the people associated with my organization to be diligent and
accurate in the voicing of their opinions. I believe that in this case
my advice has been adhered to and that despite the UNHCR
allegation of inaccuracy, the article was indeed based upon accurate
fact.

I and my organization have been actively engaged in Bhutanese
refugee issues for more than half a decade, the experience and
knowledge amounted over this time enables me to assist in the
accurate attainment of facts, consequently I can prove the
particulars founding the writers opinion.

To respond to the third paragraph of your letter, the nature and
extent of the ‘long lasting and continuous efforts by the UNHCR, the
international community and the Government of Nepal’ is strictly a
matter of opinion. It would be greatly appreciated if the author’s
opinion was respected in line with his fundamental rights. The
UNHCR has absolutely no jurisdiction to attempt to suppress this
viewpoint.

It is clear that you have given little consideration to the actual
contents of the article. Why does the UNHCR feel it is necessary to
inform us that resettlement has been ‘generously offered’ when the
same sentiments are conveyed in the first paragraph of the writers
article which you unjustly refute?

My organization receives testimony from refugees who live in the
camps, and they are concerned about the lack of information being

26




imparted to them about the resettlement process. The UNCHR may
also wish to utilize its time more productively and instead of
petitioning the writer, I suggest it turns its attention to the press
conference in the Goldhap camp during the visit of Ellen R
Sauerbrey. During this conference refugees were invited to ask
questions on resettlement, according to Mr Vidhyapati Mishra’s
article ‘Voluntary Options For Refugees’ who was in attendance, the
responses given ‘made refugees laugh’ at the delegates ineptness.

May I also call your attention to the report of Human Rights Watch,
Last Hope: The Need for Durable Solutions for Bhutanese Refugees
in Nepal and India found at
http:/ /www.hrw.org/reports /2007 /bhutan0507 /index.htm, which
expresses the refugees concerns at the lack of information imparted
to them.

Again my suspicions lead me to believe that your consideration of
the article was at best remedial, as you fail to counter the authors
point about the elderly refugees, it would be far more efficient for
both the writer and the UNHCR if you could form your objections
upon that which was actually written.

Furthermore it would be extremely beneficial if the UNHCR was to
investigate the claims made in the article before attempting to
disprove them. Regarding the hut to hut campaigning, allow me to
draw your attention to the appeal of the seven democratically elected
camp secretaries to the Prime Minister of Nepal on the 11th
December 2007, titled, ‘An appeal for appropriate action and justice’
(please find attached). The appeal is signed by all seven of the
refugee camp secretaries; please focus your attention to point 3 of
the appeal.

‘Kindly urge UNHCR to stop motivation by hut to hut campaigning
accompanied by armed security forces...’

I would respectfully request an explanation as to why the camp
secretaries feel concerned enough to publish an appeal if the
UNHCR has ‘never conducted hut to hut resettlement campaigns’. 1
would further request an apology from the UNHCR for its

21




uninformed accusation of inaccuracy on the part of Thomas
Hardaker.

(Seventh paragraph)

“For refugees who have made the decision to be resettled, and after
they have been accepted by the resettlement country, IOM provides
Cultural Orientation courses. These three-five day courses provide
specific information not only on the Travel Loan and Refugees Legal
Status but also on the Pre-Departure Process, Resettlement Agencies,
Community  Services, Housing, Transportation, Employment,
Education, and much more. Most importantly, these courses provide
refugees an opportunity to raise issues and ask questions of personal
significance.”

In the above paragraph of your letter you state that IOM provides
cultural orientation and specific information on the above issues
‘after they (the refugee) have been accepted by the resettlement
country’. This is in contradiction to your earlier statement in the
third paragraph which states that the

‘UNHCR has been providing information to the refugees on all aspects
of resettlement so that they can decide about their future on the basis
of a free informed choice.’

As you admit to only giving the information once the refugee has
been accepted by the third country. How were they to make a fair
and informed decision prior to their application, in lieu of this
information? Once the application is accepted, any refusal on the
part of the refugee to resettle results in their elimination from the
process in the future.

Furthermore in legal terms the ‘acceptance’ of an offer binds the
parties and creates a contract, given the professional nature of the
UNHCR I can rest assured that it was the intention of your
organization to use ‘acceptance’ in its legal capacity and I can take
confidence in the intention on the part of the resettlement countries
to enter into legally binding relations with the refugees. This binding
nature is of concern due to the fact that a refugee must take the
travel loan to enable them to reach the third country, so it is a
constitutive part of the acceptance.

28




However the information given about the loan is imparted after the
acceptance, they are legally responsible to the charge before they are
informed about it. Of course your defense of this unusual legal
situation will be based on the fact that the refugee has the right to
decline resettlement. Again the problem with this is that once a
refugee withdraws from the TCR process they are permanently
excluded from it.

We would highly appreciate that in future the UNHCR reacts
publicly upon its objections to the writer’s opinions, to create an
open environment of fact sharing and co-operation in light of the
problems associated to the refugee issues. We would appreciate that
before any rebuttal and accusations are made from your side, that
they are founded on fact. In the same vein, I would request that our
freedom of expression is respected and that a decision to inform you
of our intentions solely rests upon our choice.

Yours sincerely

Raju Thapa

29



